فوتبال به كجا می‌رود ؟؟ ترجمه : اردشير پورنعمت

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

                               باسمه تعالي

فوتبال به كجا مي‌رود ؟

در فوتبال دو گونه ديدگاه وجود دارد :

1-   كليات به جزئيات .

2-   عملكرد بعد از تئوريزه كردن .

حال اين سؤال بوجود مي‌آيد : آيا اين تئوري ها به درد فوتبال مي‌خورد ؟ بعد از پاسخ به اين سؤال نحوه كوچينگ شما و چگونگي استفاده از تئوري مهم است . البته بايد ياد آور باشيم كه هميشه برنامه ريزي تمرين از داخل همين تئوريها بيرون مي‌آيد . پس بايد تئوريها را آموخت تا به يك برنامه مناسب . تمرين درست برسيم .

متدولوژي (روشهاي) كوچينگ در آينده :

تقسيم بندي بازيكنان هوشمند :

قبل از اين تقسيم بندي اين سؤال براي ما ايجاد ميگردد كه چه عواملي باعث پيروزي منچستر يونايتد در سه دقيقه پاياني بازي در فينال جام باشگاههاي اروپا شد ؟  در سولسشير و يا در ترزه گه چه چيزي  بود كه باعث اين اتفاق شد ؟ در اين مسأله خيلي چيزها مي‌تواند دخالت داشته باشد مانند : آمادگي ذهني ، خلاقيت ، كوچينگ ، اعتماد بنفس براي بردن و ... .

فوتبال امروز فوتبالي است كه به دو سمت مي‌رود :

1- محدوديت فضا .

۲-محدوديت زمان .

فضاها تنگ‌تر مي‌گردد و زمان فكر كردن كم مي‌شود و اين بخاطر سرعت و شيوه‌هاي پرسينگ مي‌باشد . هر چقدر سرعت فوتبال زياد مي‌گردد ، سرعت تصميم گيري بازيكنان نيز بايد بالا برود . اين مهم فقط با تمرين و كوچينگ و ... امكان پذير است كه آن را هم مربي ميبايست برنامه ريزي نمايد و در عمل انجام دهد .

طرحهاي تمريني را آنقدر خوب طراحي كرده و آنقدر تكرار كنيد تا بازيكن بطور اتوماتيك بداند كه وقتي توپ در قسمتي از زمين است ،او چكاره است و چكار بايد بكند پس ميبايست بازيكنان را به سمت اتوماسيون رفتار ببريم . مثل : پيش بيني موقعيت بازي ، برگردان ، كنترل و شوت ، شوت سر ضرب و ... .

·       طرح تمرين :

-        حركات متضاد .

-        بازيكنان روي خط طولي زمين ايستاده اند و مربي يك توپ را زير پاي خود نگه ميدارد .

نوع كار به اين صورت است كه اگر مربي توپ را با كف پا به سمت راست برد ، بازيكنان ميبايست به سمت چپ حركت كنند . بالعكس .

·       يكي از از راههاي اتوماسيون رفتار اين است كه بازيكن جهت يابي را بخوبي انجام دهد .

·       بازيكنان ممكن است با ديدن ، شنيدن و يا عملكرد ياد بگيرند . 

·       اگر ما رفتار را اتوماتيك كنيم سرعت تصميم گيري نيز بالا مي‌رود .

يكي از راهها اين است كه بدانيم بازيكنان باهوش چه بازيكناني هستند ؟

-        هوش : چيزي است كه هر كسي يك ظرفيت دارد .

-        حافظه : تغيير پذير است . مانند : حفظ كردن شماره تلفن .

در فوتبال اكنون همه بسمت بازيكنان باهوش مي‌روند .

ما بعد از انتخاب بازيكنان باهوش (در سطح حرفه‌اي)ميبايست در تمرينات يك سري مسائل را رعايت نماييم :

1-   شدت تمرين : الآن در تمرين هميشه بايد ضربان قلب بين 170 تا 180 باشد .

2-   Universality  - جهاني شدن تمريني: 

بازيكني بسازيد كه جهاني باشد و به استاندارد هاي برسد يا به الگو استانداردهاي جهاني برسد و اين مسأله مرتبط با كوچينگ است . در تمرين الگوهاي جهاني داشته باشيد . جهاني شدن ابعاد ديگري نيز دارد :

-        شما بازيكناني را بسازيد كه در چند نقش بازي كند . (در سيستمهاي مختلف بتواند بازي كند )

-        كوچينگ شما بايد جنبه‌ حمايتي داشته باشد .

وقتي از بازيكن حمايت مي‌كنيد ، بازيكن متخصص مي‌گردد . بطور مثال بازيكني مانند فابين بارتز مي‌تواند هم دروازه‌بان باشد و هم يك سوييپر خوب .( دروازه‌بان ميتواند ريتم حمله را معين نمايد .)

3- در تمريناتي كه انجام مي‌دهيم بايد در آن يك پروسه عقلانيت را بگذرانيم .Intellectualizing

در تمرينات بايد خردمندي لحاظ شود و هدف را معين كنيم .هر نوع تمرين بايد با اين سه مسأله مشخص باشد .

تذكر : تمرينات شما خيلي كلي است ولي اين موارد را بايد در نظر بگيريد ، وقتي اين موارد را در نظر بگيريد شما هم مربي جهاني ميشويد و بازيكنان شما هم بازيكنان جهاني مي‌گردند .

فوتبال يك عامل اجتماعي معني دار است كه انبوه شده هوش ، تجربه و خلاقيت است بازيكنان است . براي رسيدن به اين مرحله بايد يك پروسه را طي كنيم تا عوامل بالا امكان پذير گردد . اين پروسه در تمرين رُخ مي‌دهد .

عوامل تمريني و نكات مربيگري از دو زاويه به اين عوامل اضافه ميگردد :

1-   ياد گيري آگاهانه : آن چيزهاي است كه با چيزهايي كه موافقيد آن را دنبال مي‌كنبد آن اصولي كه به آن در زندگي خود به آن پايبنديدبه آن عمل ميكنيد .

معمولاً در زندگي به چيزهايي ميگوييم بله كه آگاه ما با آن موافق است . ذهن خود آگاه  دو اصل دارد و آن را پيروي مي‌كند :

1- انتخاب  .                    2- حذف .

هدف را انتخاب ميكند و وقتي انتخاب شد تمام چيزهاي ديگر را حذف ميكند . وقتي ذهن خود آگاه تمام مسائل ديگر را حذف كرد فقط يك انتخاب باقي مي‌ماند كه آن هدفمندي آن است . دانستن اين اصول خود آگاه براي مربي و بازيكن ضروري است .

2-    يادگيري غير آگاهانه :

ذهني است كه به دنبال خود آگاهي است و هر كاري كه آن مي‌كند ميگويد بله .مانند صداي پنجره و صداهاي اطراف و يا در لحظه تمرين حمله ، تمرين نا آگانه دفاع براي مهاجمين .

اين يك اتفاق فردي است و بازيكن با بازيكن فرق مي‌كند . اصول هوشياري و نيمه هوشياري در ذهن اساسش خودارضايي پيشگومند است .(يعني مي‌خواهيم مطلبي را پيش گويي و پيش بيني نماييم ميبايست ذهن را آماده كنيم .)

كسي مي‌تواند در ذهن‌ها پيروز باشد كه در هدف سازي خودش و پيش گويي هاي خودش واقعيت را در نظر بگيرد .

براي الگو سازي‌ها ما سه نوع بازيكن دلريم :

1-   بازيكنهاي جهاني : كه در همه ابعاد تكنيك ، تاكتيك ، مهارت‌هاي فردي ، خلاقيت ، حمله دفاع و ... در سطح بالايي هستند .

2-   نيمه جهاني : بازيكنهايي كه در منطقه خاصي بازيكن بزرگي هستند .

3-   بازيكن متخصص : استاپرها ، دروازه‌بانها و ... كه در يك پست خاص تخصص دارند .

براي ساختن يك تيم در سطح بالا بايد اين بازيكنان را داشته باشيم .

 

                 

 

 

 تهيه و ترجمه : استاد اردشير پورنعمت ( مدرس بين المللي فيفا )

 

 

 

 

/ 4 نظر / 19 بازدید
مرورگر.کام

آخرين اخبار ايران و جهان در بزرگترين آرشيو خبري در ايران. خبر+عکس. :: اخبار را در www.moroorgar.com حرفه اي بخوانيد ::

شاهین

سلام عزيزم ... سال نو مبارک ... وبلاگ خوب با مطالبی جالبی داری ... يه پيشنهاد هم برات دارم که از يه فوننت ساده با يه سايز کوچيک استفاده کنی ، مطمئنا بيشتر مورد توجه قرار ميگيره . بازم ممنون که به من سر زدی ... ضمنا لينکتون رو هم توی وبلاگم اضافه ميکنم ... موفق و سربلند باشی ... فعلا بابای .

آرمین

سلام جناب اف زد !!! وبلاگ جالبی بود آفرين به قول شاهين يه خورده فونش فقط مشکل داره ولی محتوای خوبی داره لينکت رو به زودی ميزارم تو وبلاگم موفق باشی و همينطور سال خوبی داشته باشی

سعيد

سلام دوست عزيز / مطالبت عالی و به روز . استفاده کردم . / به ما هم سر بزن خوشحال ميشيم. / به اميد ديدار